To metoda do sprawnego zebrania pytań od uczestników rozgrywki/szkolenia/spotkania.
Przyda Ci się na przykład, gdy:
- prowadzisz otwarty warsztat i z jakichś powodów mało znasz uczestników (np. warsztat pokazowy),
- gdy ktoś, w ostatniej chwili poprosił Cię o zastępstwo i musisz „sprawnie wejść w grupę”,
- gdy chcesz się dowiedzieć jakie są te kluczowe pytania z, którymi przychodzą uczestnicy…
Zalety metody
- Aktywizuje wszystkich uczestników.
- Jest łatwa do przeprowadzenia i ma uniwersalny charakter.
- Umożliwia zadanie pytania osobom, które nie miałyby odwagi zrobić tego na forum.
- Umożliwia zadanie takich pytań, które mogłyby nie pojawić się na forum.
Nazwę „10 Pytań do eksperta” możesz dowolnie modyfikować, w zależności od liczby uczestników, liczby dopuszczonych pytań, czy też sposobu w jaki chcesz zaprezentować się grupie, np.:
12 Pytań do eksperta
5 Pytań do trenera
7 Pytań do praktyka negocjacji, itp.
Jeśli chcesz ją wykorzystać do badania oczekiwań uczestników w stosunku do szkolenia, przeprowadź ją zaraz po integracji.
Cele
- Wygenerowanie ważnych dla uczestników pytań, na które chcą znać odpowiedź.
- Badanie oczekiwań grupy w stosunku do warsztatu.
- Umożliwienie zabrania głosu wszystkim uczestnikom, w sposób niewymagający wystąpienia publicznego.
Czas trwania
5 – 7 min. na zebranie pytań przy grupie liczącej od 7 do 15 osób.
Pozostały czas, to tyle ile chcesz przeznaczyć na udzielenie odpowiedzi.
Grupa
Optymalnie od 5 do 20 osób.
Niezbędne materiały
- Kartki papieru – po jednej na każdego uczestnika. Dobrze sprawdzą się kartki A4, przecięte na pół.
- Zamiast długopisów możesz poprosić o zapisanie pytań markerami, aby móc je później przykleić do flipcharta.
- Możesz przygotować również kapelusz lub jakieś naczynie, w którym będą przemieszane pytania.
Instrukcja
- Poproś uczestników, aby każdy z nich sformułował w myślach pytanie, które chciałby zadać Ekspertowi/Trenerowi/Praktykowi. Powiedz, że zbierasz je w sposób anonimowy. Chyba, że wszyscy piszą czarnymi markerami z wyjątkiem jednej osoby 😉
- Przekaż uczestnikom po jednej kartce i poproś, aby każdy zapisał na niej swoje pytanie. Ważne, aby było to jedno, najważniejsze pytanie.
- Zbierz wszystkie kartki od uczestników, a następnie je przetasuj.
- Poproś każdego z uczestników o wylosowanie jednego pytania. Jeśli grupa jest liczna (powyżej 15-20 osób) poproś o zapamiętanie treści pytania.
- Przekaż instrukcję – każdy z uczestników proszony jest o przeczytanie w ciszy pytania. Jeśli uważa je za ważne i również chciałby poznać na nie odpowiedź, powinien postawić przy nim znak „+”. Autor pytania również powinien wstawić taki znak. Następnie pytanie powinno być przekazane kolejnej osobie, zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Należy zaznaczać plusy także przy pytaniach powtarzających się. Po otrzymaniu pytania, które uczestnik już przeczytał, powinien je zatrzymać, do momentu, gdy wszyscy skończą.
- Uprzedź, że nie można komentować przeczytanych pytań. Pracujemy w ciszy.
- Jeżeli miejsca uczestników są zaaranżowane w kształcie litery U – zadbaj o przekazywanie kartek pomiędzy dwoma końcami. Jeżeli nie jest to litera U, ani koło, koniecznie określ wcześniej kierunek przekazywania kartek. Inaczej powstanie zamieszanie, które może zepsuć Ci efekt tej metody.
- Po tym jak wszystkie kartki będą już zatrzymane, poproś uczestników o policzenie wszystkich „+” na kartce, którą posiadają, a następnie – wyraźne zapisanie tej cyfry/liczby. Nie licz ich samodzielnie – jednej osobie zajmuje to sporo czasu 😊
- Zbierz kartki zaczynając od tej z największą lub najmniejszą liczbą plusów. Dzięki temu będą już posegregowane.
- Odpowiedz na pytania w kolejności ich ważności. Jeśli masz dużo pytań możesz ograniczyć je do np. „10 pytań do…” Możesz także odpowiedzieć na tyle pytań na ile zdążysz w przeznaczonym na to czasie.
Wskazówki
- Jeśli ograniczasz liczbę pytań, na które odpowiesz, postaraj się, aby tych bez odpowiedzi nie pozostało bardzo mało. Jeśli np. jest 12 pytań, odpowiedz na maksymalnie 8.
Pozostawienie małej liczby pytań (w tym przypadku – 1, lub dwóch) bez odpowiedzi może wywołać u ich autorów poczucie, że zadali „mało ważne” pytanie. - Jeśli nie odpowiesz na wszystkie pytania, to pozostawisz po sobie dobre wrażenie, gdy przekażesz odpowiedzi po szkoleniu, np. mailowo.
- Jeśli nie czujesz się ekspertem, nie przedstawiaj uczestnikom tej metody jako pytań „do eksperta”. Bo ona to zweryfikuje 😉