12 zasad skutecznego feedbacku

Mądrość słów - informacja zwrotna

Wyobraź sobie szefa, który wszystkie swoje uwagi dotyczące Twojej pracy zatrzymuje dla siebie. Albo nauczyciela, który potajemnie notuje w dzienniku oceny i dopiero na koniec semestru odkrywa co sądzi o Twoich postępach…

Życie bez informacji zwrotnej? Pewnie jest możliwe, ale z pewnością naszpikowane jest nietrafnymi domysłami, frustracjami i licznymi błędami, których możnaby uniknąć.

Gdybym miał nauczyć początkującego menedżera, nauczyciela, trenera – kogokolwiek, kto w swojej pracy przekazuje innym informacje zwrotne, to z pewnością zacząłbym od tych 12 zasad.

1. Nie formułuj pochopnych wniosków

  • przyjrzyj się najpierw sobie (swoim emocjom, nastawieniu), zanim zaczniesz rozmowę;
  • bądź uważny i nie wyciągaj pochopnych wniosków, dopóki nie poznasz stanowiska drugiej strony i ewentualnych okoliczności, które mogły mieć wpływ na jej zachowanie.

2. Twoja wypowiedź ma służyć odbiorcy

  • miej na względzie przede wszystkim dobro odbiorcy;
  • pamiętaj, aby Twoja wypowiedź służyła jemu, a nie Tobie; była inspiracją do zmiany lub odkryciem czegoś, czego nie był świadomy.

3. Zadbaj o komfortowe warunki

  • przekazuj informacje zwrotne w dobrym miejscu i czasie (dyskrecja, brak pośpiechu i hałasu, itp).

4. Unikaj stwierdzeń oceniających typu “Ty jesteś …”

  • odnoś się precyzyjnie do tego, co i jak zrobił Twój rozmówca;
  • unikaj stwierdzeń typu “Ty jesteś…” – uruchamiają one reakcje obronne (tłumaczenie się, zaprzeczanie, ignorowanie itp.) i obniżają samoocenę odbiorcy.

5. Mów wyłącznie we własnym imieniu

  • skup się na własnej perspektywie i w przemyślany sposób przytaczaj reakcje oraz opinie innych;
  • powiedz jakie odczucia wzbudziło w Tobie zachowanie rozmówcy, np. „Kiedy powiedziałeś … to miałam wrażenie, że …”

6. Zwróć się bezpośrednio ku odbiorcy

  • mów “do kogoś” („Maćku, kiedy …”), a nie “o kimś” („Kiedy słuchałem Maćka”) – dzięki temu skupisz uwagę odbiorcy i zbudujesz z nim relację;
  • zadbaj także o mowę ciała – zwracaj się ku odbiorcy i utrzymuj właściwy kontakt wzrokowy.

7. Nie porównuj z innymi

  • pamiętaj, aby porównywać zachowanie rozmówcy do przyjętych norm i standardów;
  • unikaj podawania przykładu innych, bo to może wzmagać niezdrową konkurencję, uruchamiać reakcje obronne, obniżać samoocenę.

8. Mobilizuj do zmiany i uskrzydlaj pochwałą

  • w swojej wypowiedzi nie koncentruj się wyłącznie na zachowaniach, które warto zmienić – to demotywuje;
  • powiedz o tych zachowaniach, które sprawiły na Tobie pozytywne wrażenie – to wyjątkowo mobilizuje do zmiany i uskrzydla.

9. Mów o swoich odczuciach

  • pokaż szerzej własną perspektywę;
  • prócz zaobserwowanych zachowań i ich konsekwencji, powiedz także o własnych odczuciach, np. „Kiedy stanąłeś tak blisko poczułem się niekomfortowo i odsunąłem się”.

10. Zachęć do próbowania nowych rozwiązań

  • wskazując potrzebę zmiany zachowania zaproponuj życzliwie (niedyrektywnie) realistyczne alternatywy;
  • zachęć do odkrywania i próbowania nowych rozwiązań, np. „Myślę, że możesz spróbować …”, „A gdybyś zrobiła to tak …?”

11. Obserwuj reakcje rozmówcy

  • zachowaj uważność na reakcje rozmówcy i przekaż tyle informacji o nim, ile jest w stanie przyjąć;
  • pamiętaj, że na możliwości te wpływają m.in.: czas, otoczenie, otwartość na opinie innych czy też emocje.

12. Otwórz się na rozmówcę

  • bez względu na cel swojej wypowiedzi (docenienie lub zwrócenie uwagi), zadbaj najpierw o właściwą atmosferę;
  • drobnym gestem (np. podanie ręki, uśmiech) zbuduj relację sprzyjającą dalszej rozmowie.

Co sądzisz o zebranych przeze mnie zasadach? Jaką zasadę warto dodać? Czekam na Twoją informację zwrotną – komentarz pod tym wpisem.

PS Jeśli korzystasz już z gry szkoleniowej Mądrość słów, to z pewnością znasz te zasady i wiesz, że dzięki niej można ich nauczyć w nietypowy i angażujący sposób.

Mądrość słów - informacja zwrotna

Podobał Ci się ten wpis? Podziel się!

ww-1.jpg
Wiktor Wołoszko
Psycholog biznesu i trener. Absolwent studiów podyplomowych z zarządzania personelem na SWPS i Szkoły Coachów we Wszechnicy UJ. od 2005 roku szkoli i doradza w obszarach związanych ze sprzedażą i obsługą klienta, prezentacjami biznesowymi oraz budowaniem zespołów. Korzysta przy tym z różnych narzędzi rozwojowych – głównie z gier szkoleniowych i symulacyjnych.

Może zainteresuje Cię również

A może zostawić, to wszystko i… wyjść z uczestnikami na dwór*? Uwolnić się od krępujących stołów, syczącej klimy i twardych krzeseł! Wizja pracy z uczestnikami w plenerze jest kusząca. Sprawdź zatem “za” i “przeciw”. Na...
Artura Scisłowskiego poznałem jakieś 7 lat temu, na zloTTTcie trenerskim. Pamiętam jak z zaaferowaniem szukał spokojnego kąta, by zrobić na koszulce prasowankę ze swoim logo Team Work Card Games Odebrałem go wtedy jako osobę bardzo...
Wyobraź sobie sytuację – masz świetną grę szkoleniową. Wiesz, że dzięki niej uczestnicy doświadczą czegoś ważnego, nowego, zobaczą coś z innej perspektywy… W oparciu o to doświadczenie chcesz z nimi wypracować wartościowe wnioski rozwojowe. Jest...
Scroll to Top