Karty są kluczowym elementem gry Mądrość słów, którą wykorzystasz do uczenia zasad udzielania informacji zwrotnej (IZ) i trenowania ich w praktyce.
Na każdej karcie wskazana jest Mądrość-zasada, którą warto się kierować udzielając drugiej osobie IZ – tu poznasz wszystkie zasady ujęte w grze. Jeśli nie masz tej gry i kart, to możesz przygotować samodzielnie takie karty, korzystając z tych właśnie zasad.
Po rozmowach z użytkownikami i uczestnikami szkoleń stwierdzam, że możesz z powodzeniem użyć samych kart, np. podczas ćwiczeń (bez realizowania pełnej rozgrywki).
Skorzystaj z samych kart, gdy:
- masz małą grupę (do 6 osób),
- ograniczony czas (poniżej 1,5 h),
- uczestnicy znają już tę grę,
- chcesz wypracować z uczestnikami praktyczne wskazówki do sytuacji z ich życia.
OTO 3 POMYSŁY NA WYKORZYSTANIE KART Z GRY MĄDROŚĆ SŁÓW NA POTRZEBY ĆWICZEŃ
Pomysł 1 – o wybierz zasady w zależności od sytuacji
Przygotuj zestaw sytuacji/scenek, w których uczestnik będzie zaproszony do udzielania drugiej osobie informacji zwrotnej (na końcu wpisu zamieszczam moje propozycje takich case’ów*). Uczestnik wybiera sytuację, a następnie przygotowuje swoją wypowiedź – informację zwrotną, opierając się na modelu, którego uczysz np.: FUKO. Dodatkowo, zanim zacznie, wybiera spośród kart te Mądrości (zasady udzielania IZ), które zastosuje podczas tej rozmowy i które będą wsparciem dla niego i rozmówcy.
Pomysł 2 – o jakie zasady zadbasz, gdy mierzysz się z…
W drugim wariancie to uczestnicy wypisują sytuacje, z którymi mierzą się na co dzień, kiedy udzielają drugiej osobie informacji zwrotnej. Mogą je zapisać na postitach i (anonimowo – jeśli jest taka potrzeba) przekazać trenerowi, który umieści je na flipcharcie. Następnie omawiamy po kolei sytuacje i wspólnie wybieramy Mądrości-zasady, które będą nam szczególnie pomocne w konstruktywnym przekazaniu IZ.
Następnie możesz zaprosić uczestników do pogłębionej dyskusji – przydatne pytania:
- Jakie Mądrości-zasady wybraliście i co o tym zadecydowało?
- O co jeszcze zadbacie, aby ta IZ była przekazana w konstruktywny sposób?
- A czego nie zrobicie, aby Wasza rozmowa przyniosła dobry rezultat?
- …
Pomysł 3 – budujemy klimat zespołowy, wspierający udzielanie konstruktywnej IZ
Wraz z zespołem chcesz stworzyć klimat sprzyjający udzielaniu sobie konstruktywnych informacji zwrotnych? Oprócz modelu udzielania IZ możesz z zespołem wybrać top 7 Mądrości-zasad, którymi przy takich okazjach będą się kierować.
W tym celu rozłóż 12 kart z Mądrościami-zasadami na stole i przy każdej z nich postaw naczynie do głosowania. Każdy z zespołu otrzymuje 5-7 (zdecyduj) kryształków/kamyczków/karteczek/… do głosowania. Wybiera te Mądrości-zasady, które uważa za kluczowe i oddaje na nie głos. Jeśli jakąś zasadę uważa za szczególnie istotną dla zespołu, może tam wrzucić więcej swoich głosów.
Następnie zliczamy wyniki i wskazujemy 7 zasad z największą liczbą głosów. Wynik możemy poddać dyskusji służącej włączeniu tych zasad do standardu w naszej wzajemnej komunikacji.
W każdym z powyższych przypadków, zapoznaj najpierw uczestników z kartami zawierającymi Mądrości–zasady i omówcie wspólnie ich znaczenie.
Poniżej moje przykładowe sytuacje, jakie proponuję
uczestnikom do trenowania udzielania informacji zwrotnych –
scenki. Wykorzystuję do tego model FUKO i zasady z kart do gry Mądrość słów.
• Twoja koleżanka pracując, często mów do siebie.
Utrudnia Ci to skupienie…
• Współpracownik nie przekazał (kolejny raz)
ważnych informacji klientowi.
• Podczas spotkania z klientem, twój kolega
rzeczowo i w odniesieniu do najnowszych przepisów wskazał mu możliwe
rozwiązania. Zrobiło to na tobie bardzo dobre wrażenie…
• Kolega głośno rozmawia przez telefon, w sprawach
często poza zawodowych.
• Stażysta lubi ugotować sobie „pachnące potrawy”
– czuć je w całym biurze.
• Pracownik (podwładny) nie oszczędza zasobów
firmy – drukuje co popadnie / nie wyłącza sprzętów, światła / …
• Współpracownik nie sprząta po sobie w kuchni –
kubeczki, talerzyki, …