Koncepcja Bartle jest odpowiedzią na pytanie “Czego gracze poszukują w wirtualnych światach?”. Zgodnie z nią różni uczestnicy czerpią satysfakcję i przyjemność z gry na różne sposoby. Co ciekawe, sposoby te mogą zmieniać w trakcie gry.
W swoim bazowym modelu Bartle dzieli graczy na 4 kategorie w zależności od preferencji dotyczących oddziaływania w wirtualnym świecie i interakcji z innymi graczami.
Jak możesz wykorzystać powyższą typologię na etapie omówienia przeprowadzonej właśnie gry? Jeśli założymy, że gra angażuje wszystkie typy graczy, po jej zakończeniu możesz zastosować pytania, które będą odzwierciedlały doświadczenia każdego z nich.
Możesz skorzystać z poniższych propozycji.
Achivers
Chcą jak najlepiej wypaść w grze. Grają, aby “wygrać”. Interesuje ich osiąganie celów gry, zdobywanie punktów, realizowanie wyznaczonych zadań.
- Co udało się Wam osiągnąć w trakcie gry? Jakie działania to umożliwiły?
- Jakie przeszkody napotkaliście na drodze realizacji swoich celów?
- Jak je pokonaliście?
Explorers
Największą satysfakcję z gry sprawia im odkrywanie jej “świata”, założeń. Lubią odkrywać tajemnice, ale także błędy.
- Czego dowiedzieliście się o [temat szkolenia] w trakcie gry?
- Jakie pomysły przetestowaliście w czasie gry?
Socializers
Lubią spędzać czas z innymi. Poświęcają wiele czasu na interakcje z innymi graczami. Poszukują informacji o innych uczestnikach, zespołach i ich firmach w grze, itp. Nawiązują kontakty. Interesują się uczuciami innych.
- Czego dowiedzieliście się o sobie i innych uczestnikach podczas rozgrywki?
- Co wartościowego dowiedzieliście się od innych uczestników?
Killers
Lubią mieć wpływ na innych. Chcą dominować poprzez rozwiązania siłowe lub dyplomatyczne. Konfrontują się z innymi uczestnikami i zespołami. Dążą do wygranej, ale ze względu na chęć dominacji.
- Jak mogliście uzyskać przewagę na innymi zespołami/uczestnikami?
- Jak wpływaliście na innych uczestników lub zespoły w trakcie rozgrywki?
To nasze propozycje – zachęcamy Cię do wymyślenia kolejnych pytań, wpisujących się w ten model.