Czy przytrafiła Ci się kiedyś taka sytuacja?
Twoja grupa skończyła rozgrywkę. Wszystko idzie zgodnie z planem. Są wyniki – mamy zwycięzców i tych, którzy tym razem nie sięgną po laury. Z jednej strony jest radość i duma. Czuć również niedosyt, rozczarowanie, może frustrację…
To normalne! Ale czasem zdarza się tak, że jakiemuś uczestnikowi, mimo Twoich starań, trudno jest poradzić sobie z porażką.
Miałem taką sytuację niedawno, podczas warsztatu z grą Zagadki kryminalne.
Klient był dość nietypowy – młodzież z Ochotniczych Straży Pożarnych. Ciekawi nowego doświadczenia, zaangażowani i zdeterminowani, by wygrać. Przyjęli mnie, jak i samą grę, bardzo gorąco 😉
Gra Zagadki kryminalne jak zawsze wywołała wiele uśmiechu i zmobilizowała graczy do działania. Mnie dała bogactwo obserwacji nt. tego jak współpracują, komunikują się, działają pod presją czy jakie role grupowe przyjmują.
Ale już po ogłoszeniu wyników, w trakcie omówienia, zaobserwowałem, że jeden z uczestników przeżywa porażkę i trochę się wycofuje.
Jego mowa ciała mówiła wszystko – ręce splecione na klatce piersiowej, odchylony, nerwowy uśmiech, uciekanie wzrokiem. Energicznie gestykulował i tłumaczył coś swoim partnerom z zespołu…
Co zrobić, aby negatywne emocje nie wpłynęły na dalszy proces nauki?
…i żeby przegrany nie zaczął źle postrzegać gry i nas – prowadzących?
Przede wszystkim potrzebowałem opanować te emocje. W jednym z poprzednich wpisów wskazywałem jak to możesz zrobić:
Wykorzystaj pytania
Pytania to potężne narzędzie. Wykorzystasz je zarówno w stosunku do pojedynczej osoby, jak i całego zespołu ze słabszym wynikiem. Poniżej wybrane przeze mnie:
- Gdybyś miał zagrać jeszcze raz, to co byś zmienił/-a?
- Wskaż 5 zachowań, które następnym razem przybliżą Cię do sukcesu?
- Czego możecie się nauczyć z tej sytuacji?
A te pytania możesz skierować do zespołu przeciwnego, z lepszym wynikiem:
- Które działania tego zespołu zrobiły na Was pozytywne wrażenie?
- Jakie działania pomogłyby im w przyszłości osiągać lepsze rezultaty?
Ostatnie pytanie sprawdzi się w zespołach, których członkowie mają ze sobą dobre relacje i będą otwarci na udzielanie sobie informacji zwrotnych. W tym wpisie dzielimy się naszymi sposobami na zbudowanie takiej atmosfery w grupie: Naucz udzielania informacji zwrotnych
Zadając te pytania pomożesz zakotwiczyć się na przyszłości oraz przekierujesz uwagę z „negatywu” na konstruktywne pomysły.
Czy wiesz, że Twoja mowa ciała także może pomóc?
Co? Mowa ciała? Tak – użyj mocy komunikacji niewerbalnej! Prowadząc omówienie odszedłem zupełnie od flipcharta i zbliżyłem się do tej osoby. Nawiązałem kontakt wzrokowy. Zadałem pytania i aktywnie słuchałem (jakże wiele zachowań kryje się za tym pojęciem 🙂 ) To również pomogło mi w “wybiciu” tego uczestnika z negatywnego nastawienia.
Ale pamiętaj – nic nie uda się bez dobrego początku!
Z mojego doświadczenia wynika, że poczucie porażki i negatywne emocje obniżysz również dzięki swoim działaniom. I co ciekawe – tym podjętym jeszcze przed rozgrywką:
- Wyjaśnij czym są gry i wskaż ich zalety. Szczególnie jeśli w grupie są osoby, które wcześniej nie brały udziału w takiej formie nauki.
- Podczas określania zasad grupowej pracy zachęć do aktywności. Na przykład często mówię do uczestników wyświetlając poniższe zdjęcie – “Dajcie sobie szansę i bądźcie dziś jak te dzieci! Bawcie się i uczcie jednocześnie”. To pomaga obniżyć ciśnienie i nastroić dobrze grupę do dalszej pracy.
- Przed rozpoczęciem rozgrywki upewnij się, że wszyscy zrozumieli zasady. W innym przypadku, osoby, które doznały porażki mogą później obwiniać grę lub samego prowadzącego. Sytuacja “Przegrałem, ale było sprawiedliwie” – pomoże łatwiej poradzić sobie z trudnymi emocjami i przejść do etapu analizy i wyciągania wniosków z rozgrywki.
Uwaga – konkurs!!!
Podziel się w komentarzu poniżej artykułu trudną sytuacją, która przytrafiła Ci się podczas szkolenia, gry szkoleniowej podczas pracy na sali lub online.
Napisz również jak sobie z tym poradziłaś /-eś. Nie musi być długo. Ważne, aby było to „Twoje” 🙂
3 najciekawsze wypowiedzi zostaną nagrodzone grą Zagadki kryminalne lub kuponem rabatowym o wartości 89 zł na zakupy w GraSzkoleniowa.pl
Swój kokursowy komentarz dodaj do 13.09. Dzień później wybierzemy zwycięzców.