Bardzo lubię tę grę – jest dynamiczna, angażuje uczestników od pierwszych zdań scenariusza. Do tego możesz w niej stopniować poziom trudności, dzięki czemu dopasujesz ją do zdolności graczy.
Dobrze się sprawdza przy grupach od 3 do 8 osób. Pracując online najlepszą dynamikę i zaangażowanie graczy uzyskałem przy grupie do 6 uczestników. Przy większych sugerowałbym wprowadzenie ról obserwatorów.
Ile czasu zarezerwować na rozgrywkę?
Podczas pracy online zarezerwuj sobie na tę grę, wraz z omówieniem, od 2,5 do 3 godzin. Choć przyznam, że doświadczenia uczestników bywają tak wielowątkowe, że na jednej rozgrywce można by oprzeć cały, jednodniowy warsztat.
Wnioski płynące z rozgrywki mogą dotyczyć:
- Czynników mających wpływ na efektywność, w tym:
- rozpoznanie zadania,
- organizowanie pracy,
- delegowanie odpowiedzialności,
- monitorowanie efektów,
- działanie pod presją czasu i wyniku.
- Ról grupowych.
- Komunikacji wewnątrz zespołu.
Do przeprowadzenia warsztatu z wykorzystaniem SKANDALU potrzebujesz:
- platformy komunikacyjnej (zoom, teams, itp.).
- tablicę typu MURAL, Miro, itp. – do zrealizowania rozgrywki.
- opcjonalnie – prezentacja power point, która wspiera warsztat – z kontraktem, informacją o tym czym są gry szkoleniową, merytoryką…
* Uczestnicy rzadko proszą o podział na podgrupy (pracę w podpokojach) w trakcie rozgrywki – a szkoda 🙂. Jednak taka opcja podziału uczestników przyda się po rozgrywce – do zebrania pierwszych wrażeń i obserwacji uczestników.
Przepis na rozgrywkę online ze SKANDALEM – zaczynamy!
Poniżej widzisz screen całego ekranu z MURALA. Część roboczą podziel na 3 części: wprowadzenie do gry, rozgrywka i omówienie.
Wprowadzenie:
W tej część, na wstępie powiedz uczestnikom tylko to co kluczowe – zaproś ich do gry i wskaż jej cel. Podkreśl, że wszelkie szczegóły znajdą za chwilę w materiałach.
Co i jak powiedzieć? Spokojnie – takie dokładne wskazówki znajdziesz w instrukcji, którą otrzymujesz od nas po zakupie gry.
Zanim zaczniecie rozgrywkę pomyśl o jakimś ekstra dodatku, który wprowadzi uczestników w klimat i wzmocni ich zaangażowanie.
Ja wybrałem krótki film dostępny na youtube, na którym widać bandziorów wysiadających z auta. W kominiarkach, bez pardonu ładują się do banku i robią tam niezłą kipiel. Po jakieś minucie oglądania, wchodząc już w rolę asystenta prezesa banku, mówię, że trochę zazdroszczę władzom tego napadniętego banku… Tłumaczę dalej – bo u nich to konkretnie wiadomo, że jest napad i kto to zrobił. Zaraz za tym mówię, że nasza sprawa jest bardziej skomplikowana, a zarazem delikatna – bo pieniądze z naszego banku po prostu wyparowały i nikt nie wie co się z nimi stało.
Mówię również, krótko że gracze są menedżerami banku, wskazanymi przez prezesa do rozwikłania tej zagadki. I w tym momencie kieruję uczestników do instrukcji oraz dodatkowego materiału – “Wykaz informacji i kontaktów”.
Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest to, że te pliki są wrzucone na MURAL w postaci pdf-ów. Uczestnicy po ich kliknięciu widzą je na swoich komputerach, w odrębnych zakładkach.
Tu dzieje się cała rozgrywka
Po lewej widzisz obszar roboczy dla uczestników, a po prawej – na czerwono – miejsce pracy asystenta prezesa (czyli Twój, jeśli przyjdzie Ci prowadzić SKANDAL w wersji online). Zanim jeszcze zaczniemy wyraźnie zaznaczam, że nikt z uczestników, dla dobra sprawy, nie powinien się w te rejony MURALA zapuszczać. Brzmię przy tym przekonująco i stanowczo (element aktorski w pracy trenera, szczególnie gdy używa się gier, bywa bardzo przydatny).
Do czego służy celownik? To właśnie tu przerzucasz materiały o które proszą gracze. Idzie to niezwykle sprawnie – uczestnicy wskazują jakich informacji potrzebują, a ty jako prowadzący (asystent prezesa) przenosisz wybrany plik w to właśnie miejsce.
Z początku analiza otrzymywanych materiałów jest prosta. Z czasem jednak uczestnicy mają ich coraz więcej. Zadaniem graczy będzie więc nie tylko rozszyfrowywanie zagadki, ale również – efektywne zarządzanie zasobami: obszarem roboczym, czasem, a także zdolnościami samych członków zespołu (przydzielanie obowiązków odpowiednim osobom).
Zbieramy pierwsze obserwacje i wnioski
Po zakończeniu rozgrywki, gratulacjach i uruchomieniu funkcji celebrate w MURALU* możemy przejść do kolejnego etapu. O tym jak przewentylować emocje, omówić pierwsze wrażenia dowiesz się z poniższych artykułów.
👉 Zadbaj o emocje po rozgrywce
👉 Przegrani – jak im pomóc, by nie stracili zapału do rozwoju
Chcąc zebrać obserwacje po rozgrywce, zaproś uczestników do odrębnych pokoi, aby w mniejszych grupach odpowiedzieli na pytania na podsumowanie rozgrywki. Pytania możesz przesłać na czacie. Na wspólną pracę przeznacz około 15 minut.
Następnie zgromadź uczestników we wspólnym pokoju i poproś kolejno o podawanie ich odpowiedzi. Skup się wpierw na zebraniu od wszystkich grup odpowiedzi na pierwsze pytanie, a dopiero potem przechodź do kolejnych.
Twoją rolą w tym momencie jest moderować dyskusję i zapisywać wnioski we właściwych miejscach – wykorzystaj do tego tabelę widoczną poniżej. Po rozgrywce możesz zaznaczyć ten obszar MURALA, zapisać go w formie pdf-a i przesłać do uczestników. Przyznam, że to przydatna i szybka funkcja pozwalająca przygotować dla uczestników wartościowe materiały szkoleniowe.
Ostatni etap – zebranie kluczowych wniosków
Proponuję wykorzystać do tego KARTY AKCJI – widoczne powyżej.
Poproś uczestników, aby wybrali sobie jedną i wpisali na kolorowym posticie swoje imię.
W kolejnym kroku poproś o dokończenie zdania z karty:
“Aby współpraca w moim zespole była efektywna będę…”.
A stąd już krok do rundki podsumowującej i/lub opracowania planu działań rozwojowych.
Tu wspominam uczestnikom jeszcze o teorii implementacji i jakie ma ona zastosowanie w kontekście ich planów wdrożeniowych. Ale o tym może już innym razem 🙂
Kilka podpowiedzi na koniec:
Zrób sobie kopię swojego murala przygotowanego do rozgrywki i schowaj ją gdzieś z boku, w miejscu niewidocznym dla uczestników. W przypadku, gdy jakiś plik się “zgubi” lub coś zmieni swoje położenie niezgodnie z Twoimi zamiarami, wtedy szybko sięgniesz po brakujący element z zapasowego źródła.
W tej rozgrywce bardzo przydatna okazuje się wbudowana funkcja MURALA – timer. To nim, jako asystent prezesa, odmierzasz minuty do przekazania uczestnikom kolejnych materiałów.
Opracuj sobie outeline dla poszczególnych materiałów zgromadzonych na Twoim muralu. To taki linkujący spis treści, który widać z prawej strony (spójrz na grafikę poniżej). Gdy uczestnicy proszą o jakiś konkretny materiał, a ty akurat jesteś w innej części swojego murala, to po kliknięciu na outline właściwej pozycji, aplikacja szybko przenosi Cię do fragmentu murala z wybranym zasobem.
Jeszcze przed spotkaniem podkreśl, że każdy uczestnik powinien podczas gry mieć dostęp do komputera. Praca na telefonie jest mało efektywna i sprowadzi się głównie do przyglądania się pracy pozostałych osób.
* Nie szczędź środków na celebrowanie sukcesu z graczami, którzy osiągnęli cel! Aktywuj na MURALU funkcję “Celebrate!”, a ekrany uczestników zatoną w konfetti 😉