Omówienie powinno dotyczyć przede wszystkim kompetencji, a dokładniej – konkretnych zachowań, które można zaobserwować w trakcie gry, tzw. wskaźników behawioralnych. Dobrze jest, gdy posiadasz kryteria oceny w postaci listy zachowań np. w formie ankiety. Możesz ją zaprezentować przed rozgrywką lub by „nie psuć niespodzianki” – w trakcie omówienia.
Formy omawiania
Podczas omawiania gry istotny jest nie tylko sposób w jaki to robisz, ale także forma. Osobiście jesteśmy zwolennikami omawiania gry na forum, jako ustrukturyzowanej dyskusji. Mamy wówczas pewność, że wypracowane wnioski trafiają do wszystkich.
Jeśli pokusisz się o omówienie w parach lub zespołach, warto przeprowadzić później także podsumowania poszczególnych omówień na forum. Inaczej ciekawe wnioski i spostrzeżenia pozostaną w niewielkim gronie.
Jeśli gra rozgrywana była w zespołach naturalne jest, że będziesz kierować pytania do poszczególnych zespołów. Pamiętaj natomiast, aby każdy z nich miał możliwość zabrania głosu i dysponował podobnym czasem na wypowiedź.
Koniecznie zapisuj wypracowane wnioski na flipcharcie lub utrwal je w innej formie (np. karteczki post-it). Takie zapisy będą świetnym materiałem poszkoleniowym.
2 modele prowadzenia omówienia
Przed rozpoczęciem warto wybrać jeden z poniższych modeli i trzymać się go podczas całego omówienia:
- od ogółu do szczegółu – najpierw zadajemy pytania ogólne (np.: Od czego według Was zależy skuteczna sprzedaż?), a następnie dopytujemy o specyficzne sytuacje i zachowania (np.: Jakie pytania pozwoliły Wam dobrze poznać potrzeby klientów?).
- od szczegółu do ogółu – najpierw dopytujemy o specyficzne sytuacje i zachowania, które miały miejsce podczas rozgrywki, aby na koniec wypracować wnioski ogólne.
Bez względu na to jaki model wybierzesz, omówienie powinno zakończyć się podsumowaniem. Osobiście preferujemy ten drugi, ponieważ po wypracowaniu wniosków ogólnych można naturalnie przejść do podsumowania. Dodatkowo ten schemat idealnie wpisuje się w model uczenia się Kolba.
***
Czasem zdarzy się, że uczestnicy podsumowują rozgrywkę w zaskakujący dla Ciebie sposób. Dzieje się tak dlatego, że często trudno przewidzieć wszystkie szczegóły przebiegu rozgrywki. Szczególnie w przypadku rozbudowanych gier. Ponadto uczestnicy każdorazowo łączą rozgrywkę z wcześniejszymi doświadczeniami. Często więc gry realizują także cele niezamierzone, a nam jako trenerom nie pozostaje nic innego jak uszanować je, na równi z tymi zaplanowanymi.