Czasami zdarza się, że uczestnicy podczas otrzymywania informacji zwrotnej zaczynają się usprawiedliwiać. Zdarza się to najczęściej, gdy zachowają się w sposób wskazujący na aktualnie niski stopień rozwoju określonej kompetencji, będącej przedmiotem omówienia. Przyczyny takiej reakcji mogą być różne – podobnie jak działania, które możesz wówczas podjąć.
Informacja zwrotna była przekazana w niewłaściwy sposób
Upewnij się, że informacja zwrotna będzie przekazana w inny sposób – zgodny z prezentowanymi wcześniej zasadami.
Uczestnik nie zdaje sobie sprawy z nieadekwatności zachowania i tłumaczy je
Kryteria oceny nie są jasne lub w ogóle nie zostały przedstawione. Wróć do omówienia kryteriów oceny zachowań – czyli do omówienia kompetencji. Jeśli ten etap nie pojawił się przed rozgrywką, powinien być wyraźnie zaznaczony w tym momencie.
Uczestnik zdaje sobie sprawę z nieadekwatności zachowania, ale angażuje się w obronę własnego ego (najczęściej, gdy informacja zwrotna była przekazana na forum grupy)
W tym momencie niewiele możesz zrobić. Twoje argumenty nie zadziałają, a “dyskusja” nie ma sensu. Pamiętaj także o zasadach udzielania informacji zwrotnych – uczestnik prawdopodobnie nie jest na nie gotowy.
Wydaje nam się, że ostatnią możliwością przekazania informacji zwrotnej w tym przypadku jest życzliwa rozmowa po szkoleniu, w cztery oczy.
W trakcie szkolenia możesz natomiast uciąć dyskusję pytaniem typu – “Rozumiem, że zrobiłeś to ponieważ uznałeś, że w danej sytuacji będzie to najlepsze wyjście?”. Pamiętaj jednak, aby takim sformułowaniem nie pozostawić wśród uczestników poczucia, że nieadekwatne zachowanie jest w porządku lub przymykamy na nie oko. Wyraźnie zaznacz, że w realnych sytuacjach warto byłoby podjąć zachowanie adekwatne (określ jakie). Bywa, że osoba, która tłumaczy swoje zachowanie przyznaje trenerowi rację i wskazuje, że w codziennych sytuacjach właśnie tak robi.