Jeśli prowadzisz gry to wiesz już, że niektóre wyzwalają w uczestnikach wiele emocji. Stąd, aby móc przejść do fazy omawiania doświadczeń i wyciągania wniosków służących rozwojowi kompetencji, warto najpierw umożliwić im “wyjście z gry”.
Poniżej 3 sposoby na zrobienie tego:
- Wyraźnie wskaż koniec rozgrywki, wykorzystując np. ton głosu i mowę ciała.
- Ogłoś wyniki. Brawa dla zwycięzców i podziękowania dla pozostałych uczestników są zawsze mile widziane. Stanowią również symboliczne podkreślenie przejścia do kolejnego etapu gry szkoleniowej.
- Zadaj pytanie otwarte, np.: Jakie są Wasze wrażenia po rozgrywce? Kieruj pytania bezpośrednio do osób, które szczególnie zaangażowały się w rozgrywkę. Zaproś do wyrażenia opinii także osoby, które nie zabrały głosu – zdarza się, że niektórzy pomimo silnych przeżyć nie ujawniają ich.
Moderuj dyskusję. Gdy już opadną emocje i zobaczysz, że pojawiają się wnioski, to znak, aby przejść do omawiania doświadczeń uczestników.